Saturday, 28 August 2010

Merapu

Pagi pagi dah kena teriak ngan ayah suruh bangun sahur . cepatcepat aku bangun , ingatkan dah nak imsak . tengok sekilas jam pukul 5 .13am ..Alhamdulillah , sempat mencekik sekejap.

Tak puas ati betul dengan henfon aku ni . aku set alarm tak penah nye die nak berbunyi . letak kat tepi bantal plak tu . patut nye die bunyi pukul 4.35am..last last kena jugak teriak ngan ayah .
adehh.. =.="

makan nasi sikit dengan oat * sila percaya saya makan nasi sikit sahaja :p *
pastu online jap sementara tunggu azan subuh . jam pukul 6 pagi .

biase nye pagipagi macam ni memang kejutkan adik perempuan aku tu bangun siapsiap pergi sekolah. baru je nak 'bom' bilik dia , baru teringat hari ni hari Sabtu . =.="

p/s : nasib baik aku tak 'bom' bilik dia , kalau tak konpom kena baling dengan bantal busuk dia tu . haha .


maaf entry kali ni memang sengaja merapu . takde nafsu layan FB . sebab tu banyak menaip . hehehe~

Pemergian

Bismillahirrahmanirrahim..

Lebih kurang pukul 5 petang semalam mendapat berita pemergian atok andak ke rahmatullah..
terkejut kami bukan kepalang , lebih lebih lagi nenek tersayang .. tidak menyangka pemergian abang nya sebegini cepat . Padahal baru tengah hari itu dia pergi menziarahi arwah nya di hospital putrajaya , sempat lagi dia bercakap menanyakan khabar. tapi takdir Allah lebih menyayangi arwah yang pergi meninggalkan kami dulu . Innalillah ... ='(

Malam itu , selepas pulang dari terawih , kira kira pukul 10.30 , ayah , nenek dan aku bergegas balik ke kampung di Bukit Rambai , utk menanti ketibaan jenazah dari putrajaya. Sepanjang perjalanan nenek lebih banyak mendiamkan diri , sekali sekala terdengar dia bercerita bagaimana keadaan arwah ketika masih dalam tahanan wad di hospital . aku cuma dengar tanpa mencelah. dalam hati ku sedekahkan doa semoga roh arwah tenang di 'sana' .

Kami tiba di rumah arwah seketika kemudian . kelihatan sudah ramai sanak saudara menanti di luar . jenazah sudah sampai . aku menuntuni nenek masuk ke dalam rumah . setelah bersalaman dengan semua tetamu wanita di situ , kami duduk di satu sudut , nenek kemudian bertanyakan sesuatu kepada anak buah nya di situ .

Aku melihat jenazah arwah . sebak tiba tiba. walaupun aku tidak selalu berjumpa dengan arwah , mentelahan pula aku jarang pergi ke rumahnya sejak mula bersekolah menengah ,tapi ada sesuatu perasaan yang menggamit duka .

tetamu mula ramai . bacaan yassin dimulakan . semoga roh arwah dicucuri rahmat Allah hendaknya. pemergian nya di bulan ramadan , bulan pembebasan siksaan kubur , malam jumaat , semoga ia suatu petanda yang arwah tergolong dalam golongan yang dilindungi Allah SWT. insha Allah .

Nenek andak ditenangkan oleh anak menantu nya ." bertahun tahun hidup bersama ,dari muda sehingga tua , tiba ajal si suami pergi dahulu . bagaimana agaknya hari hari yang akan ditempuh nenek selepas ini? " aku terfikir sendiri .
Perpisahan yang melibatkan hidup dan mati lebih terasa "sakit"nya berbanding berpisah kerana putus cinta . Ya Allah ..kuatkan lah nenek andak supaya tabah mengharungi detik detik hidup nya selepas ini .

usai membaca surah yassin , aku dan nenek meminta izin untuk pulang memandangkan waktu sudah menginjak pukul 12.30 tengah malam dan ayah ku perlu bekerja keesokan hari.

pagi tadi , pagi jumaat . aku , nenek dan ibu bersiap siap untuk ke rumah arwah . Jenazah akan dikebumikan pagi ini sebelum solat jumaat . rata rata saudara dari jauh sudah datang . lebih kurang pukul 12 tgh hari , jenazah selamat dikebumikan .


Ya Allah , tempatkan lah roh arwah di kalangan para solihin . amin .
Al-fatihah .



p/s : ouh tidak . 15 tahun . T___T * haihh~

Thursday, 26 August 2010

Takziah





*TAKZIAH BUAT ATOK ANDAK SEKELUARGA*
26/08/2010

innalillah......

='(





Perubahan

Bismillahirrahmanirrahim...

Hari ni dah 16 puasa ..sepanjang bulan ramadan ni , Alhamdulillah.. cuaca seakan memahami umat Islam yang sedang melakukan ibadah puasa , kadang kadang panas diselangi hujan .. syukur Ya Allah. .betapa besar kasih MU pada hamba-hamba ini.. :)

Sebenarnya ,nak cerita tentang benda lain .. haha~ menyimpang sikit.;p cerita ni pasal tudung .. okay ,bagi lagi thrill kita tunjuk gambar sikit ..

jeng jeng jeng



haa... CLEAR tak?
kalau tak clear tu korang sengaja nak zoom in besar besar kan?
*ceiss.. =.="


okay , tengok lagi satu gambar ni plak






haa... yang ni cukup jelas kan? :)

kita semua mendapat pendidikan yang sempurna
sejak kecil , diasuh dengan pendidikan agama dan akademik
dihantar belajar Al Quran
so mesti tahu mana yang baik mana yang buruk


"Hai orang-orang yang beriman, masuklah kamu kedalam Islam secara keseluruhan, dan janganlah kamu turuti langkah-langkah setan. Sesungguhnya setan itu musuh yang nyata bagimu. Tetapi, jika kamu menyimpang (dari jalan Allah) sesudah datang kepadamu bukti-bukti kebenaran, maka ketahuilah bahwa Allah Maha Perkasa dan Maha Bijaksana."
(Al Baqarah: 208-209)

ayat ini sudah cukup nyata bagi kita renungkan dan ambil iktibar..

Islam itu syumul
lengkap , sempurna
malahan setiap urusan dalam kehidupan kita telahpun Allah syariatkan
apatah lagi adab adab dalam kehidupan
adab terhadap ibu bapa
adab berpakaian
adab makan dan minum
adab pergaulan
adab berhadas

semuanya sudah lengkap
dah tersedia 'manual kehidupan' untuk kita ikuti
apa lagi yang kau mahu kan?

Islam itu Ad Deen
yang ertinya WAY OF LIFE
its not just a religion
ia merangkumi semua aspek kehidupan kita

dan wahai muslimah sekalian,
mengapa kalian masih tidak nampak semua itu?
atau kalian nampak
cuma sengaja tutup sebelah mata
lalu tidak mengendahkan suruhan Allah?

renungkan lah wahai saudara ku..


aku tahu kita semua masih berusaha memperbaiki diri
aku juga begitu.
dulu kalau terpandang wanita yang bertudung labuh
aku memuji di dalam hati
alangkah bagusnya jika aku juga mampu berpakaian seperti itu
sesuai dengan fitrah lembutnya seorang wanita

aku menginginkan sebegitu..
demi Tuhanku.

Alhamdulillah
sekarang ni
aku sudah mula membiasakan diri dengan memakai tudung sebegitu
perlahan lahan dan dengan istiqamah
aku harap imej baru ini
akan membuatkan aku lebih usaha kuat untuk memperbaiki diri
insya-Allah.
:)

*diri yang baru*




Wednesday, 25 August 2010

Is Something Good Going to Happen?

Bismillahirrahmanirrahim

Is something good going to happen?
I ask myself
I could always hope on
for something good

but something good
is going to
happen??

atleast
that's
what
they
told
me.



Saturday, 21 August 2010

Sahabat






Dalam dunia ini , macam-macam orang kita akan jumpa
ada yang sangat peramah
jumpa je senyum tak lekang di bibir
siap peluk cium tak lepas *perempuan shj okay*
nak nak kalau tang bab gosip or fesyen
laju je die bercerita
ada juga yang selalu menjadi pendengar setia
berbgai masalah di luah namun keluhan tidak pernah dia keluarkan
setia dia mendengar tiap bait tutur dari kawan yang sedang kesedihan
kadang kala nasihat bernas diusulkan
buat pengubat hati si kawan

ALHAMDULILLAH
aku bersyukur kepada Allah
kerana dikurniakan sahabat buat peneman di kala senang dan lara
pada ketika aku bersedih
tidak putus nasihat dan pujukan dari kamu semua

"pka kne pcaye yang setiap yg ade dgn kite bukan utk slamanya..sama ada kita kehilangan nya sementara atau slmanya...ape pun yang terjadi ada hikmah.."

"ALLAH ada dgn kita....
rindu tu yang akan ajar kita erti kesabaran....takdir dalam hidup kita adalah takdir yang terindah...jadi pka bersabar la harungi nya...."

Ya Allah , peliharalah sahabat-sahabat ku ini dunia dan akhirat
berkati setiap amalan mereka
lindungi mereka dari malapetaka
ampunkan dosa-dosa mereka
sesungguhnya tanpa pertolongan dari Mu , aku tidak mungkin mampu hadapi ujian ini seorang diri

Doa ku titip kan buat para sahabat :

" Ya Allah…

Jangan Engkau tinggalkan untuknya suatu dosa melainkan telah Engkau ampunkan. Dan tiada suatu aibnya, melainkan telah Engkau tutupinya. Tiada suatu dukanya melainkan telah Engkau hilangkan daripadanya. Tiada suatu hutangnya melainkan telah Engkau bayarkannya. Tiada suatu kesakitan melainkan telah Engkau sembuhkannya. Tiada suatu hajatnya dari keperluan dunia dan akhiratnya yang telah Engkau redhai dan tepat untuknya melainkan telah Engkau tunaikan segalanya baginya wahai Tuhan yang Maha Penyayang. "


  • Wanny Rahman
  • Aina Fadzila
  • Nurulain Zakaria
  • Nor Amalina
  • Wan Siti Khairunnisaa
  • Farah Ain
  • Farah Arizah
  • Nabila Izyani
  • Zarina Hanis
  • Tengku Shahirah
  • Saadiah
  • etc. *sory kalau takde dalam list , ttap syg korg sgt2 !! >,<
tak lupa juga pada sahabat sahabat ikhwah yang lain * maaf nama anda semua tidak disebut dalam post ini , bukan pilih kasih , tapi malas nak taip * kamu semua akan aku doakan juga. Ku panjatkan seribu kesyukuran kerana dipertemukan dengan kalian semua. :)
InsyaAllah mudah mudahan kita semua mendapat maghfirah Allah dan sehingga bertemu nanti di SyurgaNYA :)

Friday, 20 August 2010

Kerana Cinta ini aku menulis .. Allah, saksikanlah..

Assalamualaikum..
tadi blogwalking sebentar , terjumpa satu post yang sangat hebat penulisan nya bagi aku . SUBHANALLAH. cara dia mendefinisikan erti CINTA ALLAH sangat berkesan , semoga usaha penulis blog itu untuk sampaikan mesej dakwah nya tercapai . INSYAALLAH. =)

Bingkisan nya yang bermakna :

" CINTA. Aku kata, cinta itu DIA. Tidak ada dan tidak pernah akan ada sebenarnya CINTA MANUSIA. Semuanya, seluruhnya, semata-mata adalah CINTANYA. Hari ini, tumbuhnya cinta dalam hati kita kepada sesiapa pun, adalah titisan dari selautan CINTA Allah kepada kita. Allah nak bagitau manusia macam mana perasaannya bila DIA mencintai KITA. Lalu Dia letak perasaan tu sikit dalam hati kita, sikit dari sebesar-besar cintaNya kepada kita, untuk tunjuk pada kita macam mana rasanya mencintai seseorang. Kalau bercinta sesama manusia pun dah sangat mengangaukan, apatah lagi cinta Allah kepada kita, Allah Yang Maha Mencintai tu. Cinta tu perasaan. Macam benci, marah, gembira, sedih, setia- Cinta pun begitu. Bisa datang dan pergi, bisa muncul dan hilang kembali, bisa tinggi dan merendah kembali. Kerana cinta bukan milik kita dan tak pernah menjadi milik kita. "


"Ketahuilah, betapakah banyak hati-hati yang mekar dengan perasaan cinta yang amat berat dan sarat, dan kerana merasakan itulah tanda cinta Ilahi, lantas dipelihara hati itu sedaya upaya, ditahan perasaan yang membara di dada, ditangisi waktu-waktu sukar tatkala cinta itu benar-benar menggegar jiwa dan membungakan rindu yang nyata..namun kerana besarnya cita-cita untuk meraih redhaNya, lantas dihadapi semua itu dengan penuh kesabaran yang mulia. "


SUBHANALLAH.. seandainya aku mampu mengukirkan setiap titipan dengan sebegitu indah . *lepas ni kena banyak membaca,kena tambah kosa kata* .. ;p

:::Allah menyatakan “Wajiblah cintaKu kepada orang-orang yang berkasih sayang kepadaKu” :::

Kerana CINTA ini aku menulis,.. Allah, saksikanlah.

Thursday, 19 August 2010

Melodi Terindah




Salam semua :) bru lepas sahur tadi.. tiba tiba tergerak nak kongsi satu lagu kat sini . hee~ currently ,kind of addicted to this song :) lirik die pun best.. ^_^ dari drama SYURGAMU RAMADAN .. TV3 *promote sikit* =p

AKAN KU JUMPA -AZFAR-

Ku mengatur langkahku
berjalan tanpa bayang-bayangMu
langit dan bumi setia, menemaniku
matahari menyinar tak pernah berpihak padaku

Ku kepanasan tanpa perlindunganMu.
...Hari berganti hari aku masih teguh menanti
Hadir diri Mu dalam hidupku ini
Rasa kecewa ada bila kaki penat berlari
Namun yakinku Kau kan kutemui
ku takkan pernah cuba berhenti
langkahku mencari Cinta

Yang ku tahu hanya tuk diriku
kan ku terus cari sampai hujung dunia
kerna ku tahu akanku jumpa diriMu
dan ku kan terus menempuh mimpi-mimpiku selalu
kulihat semua gembira
bila mengenali erti Cinta
senyuman ku beri hanya duka
bila ingin Teman tuk berbicara

Cinta jangan sembunyi
mataku kabur mencari
hadirlah dalam hidupku ini
Cinta jangan engkau pergi bila langkahku cuba
untuk mengejar diriMu


video

Wednesday, 18 August 2010

Peringatan Utk Diri Sendiri



okay,first time tengok gambar kartun ni korang rasa ape?
tertampar? tersepak diri sendiri?
*bagus*
dush.dush.

ini juga peringatan buat diri ku . :)
wahai sahabat, mari tengok sekeliling kita,
perkara halal dan haram tiada lagi tampak berbeza
yang haram itu sudah kebiasaan baginya
"normal lah ! kami kawan baik je.."
andai dia mengetahui betapa buruk padahnya bertanggapan sebegitu
maknanya HATI itu tidak lagi bersinar dengan iman
di mana IMAN mu wahai sahabat?
tidurkah? matikah ?
entah.hilang ghaib begitu sahaja.
jangan kita terleka lagi,
ayuh 'bangun' dari lena diulit mimpi palsu duniawi.
sahabat,sebagai saudara muslim,
AKU SAYANG PADAMU
KERANA TUHANKU.

Syabab Musafir Kasih (Fatimah Syarha)

Assalamualaikum :) pagi ini terjumpa satu bahan yang sesuai utk kita renungkan bersama.. sangat2 kagum dengan puisi ini.. dipetik dari sebuah novel..


Dulu,
Bila disebut lelaki
Wanita nya mendongak megah
Lelaki kami Asadullah, Saifullah
Tokoh ramai tak terkira
Kini,
Bila disebut lelaki
Wanita nya menunduk lemah
Tokoh kami sedikit sekali
Ramainya boneka Yahudi

Dulu,
Bila disebut lelaki
Wanitanya tenang di hati
Lelaki kami menjaga , melindungi
Kini,
Bila disebut lelaki
Wanita nya mahu cabut lari
Lelaki khianat , perogol bersiri

Dulu,
Bila seorang wanita teraniaya
Sepasukan kuda putih membela
Al-Mu'tasim kebanggaan wanita
Kini,
Ramai wanita suci dipenjara
Fatimah diperkosa minta dibela
Lelaki tunduk tak bertenaga

Dulu,
Bila wanita di bawah jagaan nya
Lelaki memagari sehabis daya
Tiada siapa pun berani menggoda
Kini,
Bila wanita di bawah jagaan nya
Lelaki tak kisah aurat nya terbuka
Wanita nya dibiar bebas , binasa

Dulu,
Lelaki menggadai harta dan nyawa
Untuk mengangkat kemuliaan agama
Kini,
Lelaki menggadai ketinggian agama
Demi nafsu , dunia dan seisinya

Dulu,
Lelaki bermatian mencipta sejarah
Kontak berjihad , tekun berdakwah
Kini,
Lelaki hanya menyanjungi sejarah
Diri bermalasan ,tenaga tak dikerah

Dulu,
Lelaki memperjuangkan Deen dan Ummah
Al-Farouq , Zunnurain mati terbunuh
Kini,
Lelaki memperjuangkan diri dan kroninya
Hingga sanggup membunuh

Dulu ,
Lelaki bersatu menghadapi musuh
Angkatannya kuat dan teguh
Kini,
Lelaki berpuak dan berpecah
Sesama sendiri saling bertelingkah

KEMBALILAH LELAKI KU
PADA KELAKIANMU
KAMI RINDUKAN LELAKI DULU
ACUAN MADRASAH RASUL

*SUBHANALLAH,hebat kan puisi ni? aku tabik dengan penulis novel ni. *sape ade buku ni?* hehe~ mari akhwat dan ikhwah sekalian ,kita sama-sama renungkan dan amik iktibar :)

Friday, 13 August 2010

Aspirasi Mujahidah



Asslmualaikum :) hari ni nk kongsi sedikit utk renungan muslimah2 di luar sana. :) sambil mngingatkn diri sy sndiri..




Alangkah indahnya ku lihat,berjalan seorang muslimah mukminah
dengan wajah yang ditutupi niqab,dia berjalan penuh tawadhu'
Langkahnya ibarat seorang pejuang muslimah yang tenang,yakin,berwibawa
penuh dengan semangat seorang MUJAHIDAH
Di sebalik fizikal nya yang menggetarkan jiwa-jiwa,
bukan getaran nafsu, tapi getaran keinsafan
untuk mengenali ALLAH dgn lebih dekat.
ada sekeping hati yang dipenuhi setiap ruang dan sudutnya
dengan mengingati yang MAHA ESA.
ada seulas bibir yang merah bak delima
sedang asyik mengalunkan KALAMULLAH serta ZIKRULLAH
ada sepasang mata yang redup , yang cukup terjaga dari pandangan maksiat
setiap gerak laku nya cukup menggambarkan keperibadian dirinya yang lembut dalam tegas
Kasih sayang jelas terpancar pada sinar matanya,bahasa badannya
yang lahir dari hati nurani yang ikhlas kerana DIA
Tidak keluar dari merah bibir yang sentiasa dihiasi senyuman keimanan,
melainkan hikmah , haq , serta mutiara-mutiara ukhuwwah
hanya dengan melihat perwatakannya
sudah cukup untuk menarik hati-hati yang lalai dari mengingati Allah
agar segera berfikir tentang-NYA
SUBHANALLAH.


Subhanallah.. cukup indah gambaran yg diberikan. membuatkan aku terfikir dan bertanya pada hati ini.. mampukah aku mnjadi sebaik itu? mampukah aku menjadi mujahidah yg tegar melawan arus dunia demi menegakkan syiar ISLAM?
Ya Allah Ya Rabb.. berikan aku kekuatan utk menjadi seperti itu. Kuatkan hati ku Ya Allah.. jgn biar hati ini lalai dengan dunia palsu ini.. jauhkan aku daripada tergolong dalam golongan munafik.. nauzubillah..

*aku ingin menjadi sekuntum melati
yang harum di medan perang
biar gugur ku ke tanah nanti
demi ISLAM yang ku pegang*

selamat berbuka ;)


Wednesday, 11 August 2010

Tiba Lagi Ramadhan =)

Assalamualaikumwarahmatullah kpd sahabat2 sekalian..
lama dah x jenguk blog ni.. dah bersawang, berlalang smua lah..*ok itu tipu*
sejak "peristiwa" tu, lama aku tinggalkn alam blog..hmm..mybe sekarang tibe mse utk BACK ON TRACK.. hoyeah~~! ^_^

pejam celik pejam celik, Ramadhan yg dinanti2 tiba lagi.. Ku pnjatkn syukur setinggi langit ke hadrat ILAHI sbb masih bernafas sehingga kini.. msih brpeluang merasai nikmat nya berpuasa dan beribadah di bulan mulia.. :)

SALAM RAMADHAN BUAT SAHABAT-SAHABAT KU..
wanny
amalina
nabila
zarina
shahirah
saadiah
aina fadzila
wan siti khairunisa
dan yg lain2 juga..
*maaf klu nama x disebut,tp kamu smua ttap dlm doa sy* ;)

UNTUK KELUARGA TERSAYANG
ayah
ibu
nenek
adik-adik
*selamat berpuase juga* :)

di bulan yg mulia ni,sama2 kita menambah amalan dan beribadah kpd Allah..
smoga mndapat maghfirah dari YANG ESA. ;)
insyaAllah..

p/s : byk lagi cerita nk tulis. tp kita ikut tema la ye.. satu2.. huhu..insyaAllah akn disambung selepas post ini.. ;)