Tuesday, 7 August 2012

Kalau bukan kita, siapa lagi?

Bismillahirrahmanirrahim..

Kekuatan dakwah terletak pada kekuatan pendokongnya, kekuatan pendokongnya terletak pada hatinya, kekuatan hatinya terletak pada bekalan imannya.


Alhamdulillah, segala puji bagi Allah, yang menggerakkan hati-hati seluruh pelusuk dunia, untuk berkumpul bersama, membina iman dan taqwa, membersihkan kembali niat-niat yang kadangkala tergelincir dari landasan tarbiyyah, dan untuk segala-galanya. SYUKUR.

Seminggu yang lalu, terlalu banyak cerita, terlalu banyak rasa, yang memenuhi dada, bukan sesak, tapi sangat aman. Limpahan kurniaan dariNya, membuakkan rasa kasih-sayang antara kita, iya, para kader dakwah yang sama-sama berjuang menjulang Islam.

subhanAllah wa alhamdulillah.

Allah temukan saya dengan ramai sosok hebat, baik figur umum dakwah , mahupun mereka-yang-tidak-dikenali-dunia, sungguh, antum telah banyak mengajarku erti bahawa dakwah ini perlu diteruskan, perlu diperjuangkan. 

dan yang paling penting, kepulangan ke Malaysia kali ini, sangat banyak mengajar saya untuk harus memahami waqi'e dakwah di medan realiti. Betapa ramai pejuang-pejuang yang dahulunya hebat berdakwah di luar, tapi sekembalinya ke tanah air, mereka hilang seperti angin petang. Nyaman, tapi sekejap. Nauzubillahiminzalik. semoga kita tetap kukuhkan langkah kaki menapaki jalan ini. 

Pesan ku buat dai'e yang berada di luar negara, hargailah tarbiyyah di sana, dan bekerja keraslah, jangan memanjakan diri dengan mahukan suasana yang selesa sahaja. Ketahuilah wahai ukhti, jika kita sudah kembali ke malaysia, pilihan untuk mahu atau tidak mahu untuk berada terus di jalan ini terletak di tangan antunna sendiri. Tidak perlu mencari alasan untuk lari, kerana sememangnya alasan itu sudah ada dengan sendiri, malah sangat banyak! 

Sungguh, dakwah ini hanya ada dua jenis manusia, "ORANG YANG MAHU, DAN ORANG YANG MAMPU."  hanya orang yang betul-betul mahu sahaja akan dikuatkan dengan iltizam dan thumuhaat yang berterusan untuk tsabat di jalan ini.

persoalannya, bagaimana untuk membangkitkan rasa 'mahu' itu?  iaitu sejauh mana kamu merasakan tarbiyyah ini adalah satu urgensi terhadap diri kamu. 

Binalah diri dengan ciri-ciri muwasofat yang kita imani, kerana dengan memperbaiki diri, maka kita akan memperbaiki orang lain. 

Semoga kita tidak berguguran sebelum berjuang. 

Ukhtukumfillah.

-Mahu jadi mereka yang solid imannya, yang sanggup menunggu saudara akhawatnya walau sudah ditawarkan syurga. 

Biidznillah. 


29 Julai-- 5 Ogos 2012






3 comments:

azzizatul.huda said...

assalamualaikum ukhti

....kapan sih boleh ketemu? rindunya. moga Allah jaga kamu di sana....

:')

♥سيتي أينوم بنت أميج الدين said...

ameen :'(

nusrah said...

"mahu jadi mereka yang solid imannya, yang sanggup menunggu saudara akhawatnya walau sudah ditawarkan syurga"

errr.. terkesan piqa dgn quote tu. wuwuwu