Wednesday, 7 April 2010

2nd Story .....Jihad ku dlm kehidupan.....

Asslmualaikum.. Ok..ni cerita kedua utk blog ni ..renung2 kan lah ye..

hari itu kami ade klas Kouyu 口语..giliran kwn ku,阿辽娜..dari Russia utk buat pmbentangan berita..kebetulan baru2 itu baru berlaku peristiwa letupan komuter di Moscow,Russia(29 Mac)..

阿辽娜 membentangkn berita itu kpda kami dgn peta komuter bwah tanah Moscow..letupan itu dilakukan oleh 2 org pngebom berani mati perempuan Muslim..sejurus selepas die berkata demikian,pndangan nya terus berhenti ke arah aku..berderau jantung seketika.."kenapa die pandang aku mcm tu? " aku bermonolog seketika.

Kemudian 阿辽娜 cepat2 mnukar topik tersebut.die tidak bermaksud utk menyalahkn semua Muslim atas kejadian tersebut.namun di bahagian utara Russia mmg ada segelintir penduduk beragama Islam yg sering brselisih dgn pnduduk bukan Islam..katanya lagi pnduduk Muslim di kawasan trsebut mgkin mngambil kesempatan utk membalas dendam trhadap kerajaan Russia dgn melakukan letupan dan membunuh org awam..

Aku mula berasa tidak senang duduk mndengar hujah2 nya..mengapa kerap kali org Islam disalahkn di atas setiap kejadian ganas..??

Selepas itu 阿辽娜 menceritakan serba sedikit keadaan Russia..agk huru hara berikutan polis2 yg menurutnya tidak bertanggungjwab & mnyalahgunakn kuasa.. selain itu,katanya penduduk Russia tidak begitu senang dgn pnduduk bragama Islam di situ..lebih2 lagi mereka prejudis trhadap wanita Muslim yg berpakaian serba hitam & brpurdah.. ( bila die cerita smpai di sni aku dah mula tahan sabar ..apa salah org Islam nak melaksanakn tuntutan agama ? )

Ok,mngkin diorg tidak memahami Islam dgn baik..so x boleh la nk salahkn diorg sepenuhnya..tapi kesabaran aku mule smpai tahap puncak bila 阿辽娜 berhujah ttg pngganas Islam ni..die mmpertikaikn semangat jihad yg ditekankan dlm Islam dan yg trtulis dlm Al Quran..aku btul2 rasa marah waktu tu.."Ya Allah..aku tak sanggup mndengar mereka ni mencaci dan memperlekehkn agama mu ini.." ...sumpah aku rase nk mngalir air mata aku waktu tu jgk..

dgn perlahan aku brbisik kpd laoshi..meminta kebenaran utk mnyuarakn pndapat selepas pmbentangan itu nnti..slesai pmbentangan 阿辽娜 ,aku dibenarkn utk bersuara..
Peluang sudah tiba.Aku cube mnggunakn peluang ni utk mnjelaskn sebaiknya..
Mula2 aku menerangkn istilah jihad,mmg kte harus menentang org2 kafir yg menentang Islam..tp bkn mmbunuh sesuka hati..dan strusnya aku tekan kn smua agama tidak mngajar penganut nya brbuat jahat ssama sndiri..( Islam ttp agama yg sbenar2..ttpi dek kerana classmate aku dr brbagai2 bgsa dan agama,so aku kne terangkn dr sudut ni)
n bagi aku,kalau kte brlaku adil trhadap stiap org,tidak mungkin org lain akn menyerang kte balik kn..Islam pn mnyuruh kte brlaku adil evn pada org bukan Islam.. so pergolakan antara kaum n letupan itu x kn berlaku klu diorg berlaku adil pd pnduduk Islam di Russia..
pendek kate,sebelum tuding jari kat org lain,lebih baik tgk balik ape kesalahn yg pernah kte wat pd diorg..


Aku bukanlah pakar dlm hal2 agama ni..tp tujuan kte diciptakn mmg utk trus bribadah kpd Allah n mncari ilmu..dunia dan akhirat..bljar itu pn satu ibadah..dlm kehidupan kte jgk harus mmpunyai semangat jihad..
  • Perjuangan dalam diri sendiri untuk menegakkan syariat Islamiah
  • Perjuangan terhadap orang lain , baik lisan , tulisan atau tindakan
  • Jihad dalam bentuk pertempuran : QITAL (Contoh: At-Taubah - Ayat 111 , disebut sebagai "qital" dengan arah : "fisabilillah" - Perang dijalan Allah , tidak disebut "jihad" dengan arah "fisabilillah")
    Islam membenci peperangan , tetapi mewajibkan berperang , jika dan hanya jika , muslim diserang (karena agama) terlebih dahulu dan diusir dari negeri-nya ( sampai suatu batas mutlak yang ditentukan .
Surat An Nisaa’ - 4:84
Maka berperanglah ( qatil ) kamu pada jalan Allah, tidaklah kamu dibebani melainkan dengan kewajiban kamu sendiri . Kobarkanlah semangat para mu’min (untuk berperang). Mudah-mudahan Allah menolak serangan orang-orang yang kafir itu. Allah amat besar kekuatan dan amat keras siksaan(Nya)

Al Mumtahanah 60:9
Sesungguhnya Allah hanya melarang kamu menjadikan sebagai kawanmu orang-orang yang memerangimu karena agama dan mengusir kamu dari negerimu , dan membantu (orang lain) untuk mengusirmu. Dan barangsiapa menjadikan mereka sebagai kawan, maka mereka itulah orang-orang yang zalim.


saat-saat berjihad :

Jihad harus dilakukan setiap saat , dalam kesadaran 24 jam sehari , sepanjang tahun , seumur hidup . Kerena didalamnya (antara lain) termasuk

  • Perjuangan untuk tidak melakukan hal-hal yang dilarang oleh allah SWT
  • Berjuang untuk mau menjalankan perintahnya-perintahnya Seperti melawan rasa kantuk dan dingin yang menghalangi Shalat Subuh , atau bersabar untuk mengendalikan amarah, dsb .

cerita hari ni pnjang sedikit ( byk sbnarnye ..=_= ) huhu~ bg mereka yg rajin mmbaca smpai habis..trime kasih byk3 sy ucapkn..sbb mnghargai tulisan sy yg x seberapa ni..
insyAllah..moga2 kte smua dikurniakn hidayah utk trus berjihad di jalan Allah..amin.amin.amin..

5 comments:

-hazen said...

huu..

mantap giler post.

~haluuya~ said...

huhu...berderau darah membca post ini...
syabas pka! sgt berbangga dgn kamu kerana mempunyai kekuatan untok bercakap di hadapan org bkn beragama islam... =)

syafiqah.rahmat said...

angah : eee..xde la..tunggang langgang point ni..da lame x tulis karangan... ni tulis ape pn x tau da..huhu~

syafiqah.rahmat said...

alyaa : hmm.. :)Alhmdulillah~ pka rse tu jihad pka kat sni..salu je kne tnye mcm2 sjak skola dlu..pling comman soalan knpe pkai tdung? girl melayu len ade je x pkai tudung..bley ke?

haa...trdiam pka..x tau nk ckp cmne.. =_=

~haluuya~ said...

huhu...now blh jwb dh kn? xpe, if niat kita baik, Allah pasti akn tolong... =)