Sunday 4 April 2010

Islam -- di China

Malam tu.. bfday Lydia..classmate ku yg berasal dr Spain(西班牙)
kami sekelas beramai2 trmasuk 2 org laoshi otw ke restoran Taufiq..student dr Morocco..也是一位白手起家的生意人..
他在北京经营着一家摩洛哥式的餐厅..die pelawa kami ke restoran nye utk mnymbut bfday Lydia..

kami tbe di 三里屯 kira2 pkul 7.40 mlm..slpas itu dihidangkn pula dgn hidangan bercirikn Mediterranian..sgt2 myelerakn aku yg sedang kelapran ktika itu.
Alhmdulillah..bermcm2 rezeki kami mlm itu..

tbe suatu sesi di mana Taufiq mnyediakn sndiri teh istimewa dr Maghribi..bau harum daun pudina semerbak mnyamankn rongga..

tibe2 口语 laoshi bertnye kepada ku..yg mlm itu berbaju kurung..
laoshi : " syafiqah,knape kamu bertudung ? "
aku : “ ouh..ini mmg wajib bg kami org muslim .." smbil trsenyum..krana aku tahu..laoshi aku ni jgk beragama Islam..die merupakan Kaum Hui..iaitu Kaum minoriti di China yg beragama Islam..ttapi die tidak bertudung spertimne yg dituntut dlm ajaran Islam..mgkin die pelik melihat aku begini..

**di antara perbualan itu ade part yg telah di skip kn..sbb nye tidak pnting.;p

kmudian laoshi bertnye lagi : " sy tgk kamu slalu brpakaian litup..x panas ke? "

aku trgelak mndengar nya..masuk kali ni dah berapa kali aku diajukn soalan sebegitu..dari zaman skola smpai la skrg ni soalan itu msih comman diajukn..

aku pn mnjawab dgn lmbut(cewaah..sila pcye): “ wanita muslim mmg brpakaian mntutup aurat..bju kurung mcm ni da mnjadi pkaian tradisional kami di Mlaysia..wlaupun cuaca pnas kat Mlysia..tp sy selesa pakai mcm ni..mgkin da trbiase sejak kecil.."

kmudian laoshi brkate : " sy rase agama Islam tidak adil trhadap kaum wanita..sbb kaum wanita disuruh mentutup aurat krana bhagian anggota bdan trsebut kotor & tidak boleh ditunjukkn pd org laen.."

trsentak aku mndengar soalan laoshi itu..
dgn tenang aku menerangkn pda nya : " eh..x..Islam bukan mcm tu..Islam mewajibkn prmpuan utk mnutup aurat bkn sbb taraf prmpuan lebih rendah..tp tujuan tu adalah utk melindungi prmpuan itu sndiri..dari lelaki2 yg berfikiran kurg elok jika melihat aurat prmpuan trsebut..jadi utk mngelakkn bnde2 yg x baek brlaku pde prmpuan tu..lebih baek die mnutup aurat nye.."

aku cube menerangkn dr sudut yg paling mudah utk difahami..walaupn aku tau bab berpakaian tidak semudah yg aku terangkn ..yg penting..aku nak laoshi tahu..Islam tidak pernah brlaku tidak adil pda kaum wanita..malah hak wanita sgt2 dijaga..
brSYUKURlah kte kerana dilahir dan dididik dgn ajaran Islam yg ckup sejak dr kecik lagi..ade rmai lgi umat2 yg zahir nya Islam..namun hati nya tidak lagi mngakui kebenaran agama Allah ni..


ASTAGHFIRULLAHALAZIM.....ya Allah..ampunkn hamba2 mu yg cetek ilmu agama Mu ini..

sbnrnye..byk lagi kawasan di China yg kuat ajaran Islam nye..seperti di provinci ShanDong..Xinjiang..XiAn..Guangdong.. mngkin cume sdikit kmpulan org2 yg tidak ingin mndalami Islam..maka mereka mngambil jalan singkat..

Ya Allah..kurniakan lah hidayah Mu kepada kami..jgnlah msuk kn kami ke dlam golongan ahli neraka Mu..

amin.amin.amin. ya Rabbalalamin..

1 comment:

Unknown said...

assalammualaikum

sy pernah tinggal di area guangdong seketika. kenal chinese muslim pun sebab mereka buka kedai makan muslim. yg wanita sekadar menutup kepala dgn skarf kecil. wah, rindunya La Mian mereka :))