Monday 11 October 2010

Insomnia

Bismillah.. 

Ketiduran sebentar,membuat mata semakin segar sehingga ke subuh. pelik betul . -_-" tapi bersyukur. Alhamdulillah ..tidur yg sedikit sudah cukup memadai bagi merehatkan minda. :) bukannya yang dikisahkan oleh 'pakar' kesihatan, kata mereka tidur perlu cukup 8 jam bagi merehatkan badan. tidak kah mereka ketahui Rasulullah SAW dan para sahabat baginda tidak pernah lupa bangun pada sepertiga malam terakhir bagi menunaikan solat malam. Mereka tidak perlu tidur yang secukupnya. kerana Allah menciptakan kita sebagai khalifah dan juga hamba yang mengabdikan diri untuk beribadah, bukan untuk berehat lebih lama dari melaksanakan tugas. kata seorang sahabat kepadaku ,""rehah ghaflah lil rijal"-"kerehatan itu kelalaian bagi rijal".. :p


**Rijal yang maksudkan ialah orang yang ada ciri-ciri tertentu untuk kerja-kerja tertentu.Kerja-kerja tertentu yang dimaksudkan ialah berdakwah dan berjihad untuk menegakkan Khilafah Islamiah di dunia.Ciri-ciri tertentu yang dimaksudkan ialah orang yang faham dan sanggup bekerja serta bekerja untuk menanggung beban dan risiko dari kerja-kerja dakwah dan jihad.
 -rujukan dari : BISMILLAH 


Rasulullah SAW juga telah menyatakan dalam hadis baginda, kelebihan solat pada waktu malam.

Abu Hurairah Radhiyallahu 'anhu mengatakan bahwa Rasulullah bersabda, 'Tuhan kita Yang Mahasuci dan Mahatinggi turun ke langit dunia. setiap malam ketika tinggal sepertiga malam yang akhir dengan berfirman, 'Siapakah yang mau berdoa kepada-Ku lalu Aku kabulkan? Siapakah yang mau meminta kepada-Ku lalu Aku kabulkan? Siapa yang mau meminta ampun kepada-Ku lalu Aku ampuni..'"

Dari Aisyah r.a katanya: “Nabi sallallahu ‘alaihi wasallam itu berdiri untuk bersolat malam, sehingga pecah-pecah kedua tapak kakinya. Saya berkata kepadanya;” Mengapa Tuan mengerjakan sedemikian ini, ya Rasulullah, padahal sudah diampunkan untuk Tuan dosa-dosa Tuan yang dahulu dan yang kemudian?” Baginda sallallahu ‘alaihi wasallam lalu bersabda, “Tidakkah saya ini wajar menjadi seorang hamba yang banyak bersyukur.” (Muttafaqun ‘alaih)


di dalam Quran juga dinyatakan oleh Allah SWT, 
Orang-orang yang bertaqwa itu sedikit sekali tidurnya di waktu malam. Di waktu menjelang fajar pagi, mereka itu berdoa memohonkan pengampunan dan dari sebahagian hartanya dijadikan hak yang diberikan pada yang meminta dan yang kekurangan.” [Surah Az-Dzaariyaat: 17-19]

jadi tidak kah kamu berfikir ?

ketika balik cuti musim panas lalu,aku menonton satu program tv , TANYALAH USTAZ . dalam episod nya kali itu, beliau menyatakan rumah orang yang bangun solat malam , kelihatannya seperti bintang bintang yang bersinar terang dari pandangan penghuni langit. subhanallah. lihatlah betapa indahnya perumpamaan itu.

sebenarnya terlalu banyak keistimewaan bangun solat malam dan tidur yang sedikit, kalau lihat dari sejarah lalu, banyak tokoh terbilang seperti Sultan Muhamad Al Fatih , Salahudin Al Ayubi dan lain lain lagi , menjadikan solat malam sebagai kunci dan kekuatan utama bagi mereka. kalau tak hengat pergi beli buku sirah

Maaf, bebelan sudah sampai masanya. Akhir kata, kalau nampak kawan kawan yang duk stay up sampai subuh semata nak main game or study burn midnight oil konon , suruhlah dia solat sekejap, bukan lama pun, dua rakaat , insyaAllah lebih berkat .. :) jzkllah..

No comments: