Friday 25 June 2010

Memori yg Hilang

Asslmualaikum..
encik polis..
sy nk wat laporan..memori sy hilang..
mcam mane ni? tlg cari kn balik boleh x?

pernah x rasa mcm kta x ingt langsung ttg ssuatu kenangan di msa lampau?
mungkin kenangan bersama nenek,atuk?
kenangan sekolah rendah?
peristiwa2 penting tp dah tak wujud dalam peti memori lagi?
hmm..aku selalu rase mcm tu..

kadang kadang..
bila terhidu sesuatu wangian or bau tu..
tersentak terus..
bagai terbang ke masa silam..
ke sesuatu peristiwa..
tapi...
kenapa aku x ingat peristiwa yg berlaku mse tu??
cume prasaan yakin yg ada bnda yg terjadi masa tu..

penat berfikir..
aku memilih utk melupakan..
mungkin sebab itu..
ada memori yg kte pilih utk buang dari peti tersebut..
bukan sbb inbox full..
sbb kta x nak mngingati peristiwa tu lagi..
pahit ke? manis ke?
dah x ingat da..

aku selalu terfikir..
best ke jadi org yg hilang ingatan?
lupa smua ingatan yg pahit dlam hdup..
n dapat mulakn hdup baru..
dgn memori baru sepenuh nya..
bahagiakah hdup kalau tak de memori silam?
hmm..entah..
lagi satu persoalan..
arghhhh...

kenapa aku selalu berfikir soalan2 mcm ni?
penat nye otak berpusing2 fikir cari jwapan kepada soalan mcm td..
infinity.
mungkin itu jawapn terbaik..

orang selalu kata..
kehidupan masih pnjang utk diteruskn..
mcm mane die boleh ramalkn kehidupan tu msih panjang?
kalau Allah inginkan aku mati sekarang..
tanpa bantahan Malaikat Izrail akan tetap patuh menjalankan tugasnya..

kehidupan kta terlalu singkat utk memikirkn persoalan2 yg tidak penting..
marilah kita mencari sunnahtullah diri kita..
dan kenapa Allah mncipta kita di dunia.
mnjadi khalifah di atas muka bumi ini..
bukan utk meninggi diri..
ttapi mncari erti..
kehidupan yg hakiki..
dunia.dan.akhirat.
wassalam :)



No comments: