Thursday, 25 August 2011

Matahari di Celah Awan

Bismillah..

Tahu apa salah satu keistimewaan Ramadhan?
Bila kamu berdoa, Allah akan bagi terus. highlight di situ. #TERUS#

Alhamdulillah, Alhamdulillah...
semalam hati merintih mahu kembali padaNya,
petang itu juga Dia bukakan pintu jalan,
dan sentap, terus ke hati.

''Pengalaman mengajar kita erti hidup nak, makcik pernah lalui macam macam dalam hidup ni, pernah terlalu miskin sehingga menumpang di rumah orang, tapi makcik tak pernah menyesal. Sentiasa lah buat kebaikan, kerana Allah akan balas kebaikan itu, lambat atau cepat, tetapi ia PASTI berlaku. Makcik dah pernah laluinya. dan betul ,Allah sentiasa melihat kebaikan walau sekecil kecil perkara sekalipun,."

Saat tersedar, seakan dunia berputar,
jiwa mereka yang diuji sentiasa 'hidup'kerana mengingati Tuhannya,
terhenti, menilai, sejauh mana tarbiyyah berjaya menjadikan diri ini seorang hamba yang patuh taat pada Tuhan?
Sering sahaja aku berada dalam zon selesa, sehingga alpa kepada mereka di sana.
Jiwa mati, kerana keringnya air mata.
Astaghfirullahalazhim....

"Dan kamu tidak dapat menghendaki ( menempuh jalan itu) kecuali apabila dikehendaki Allah, Tuhan seluruh alam." (At Takwir : 29)

selalunya diri ini berada  di tahap rendah yang amat, bukan rendah diri yang tawadhu',
depressed? mungkin.
tapi bila fikir balik, sungguhlah tak bersyukur diri ini, Allah dah beri macam macam nikmat tapi diri masih nak mengeluh tidak cukup. munafik kah ? ;(
nauzubillahiminzalik..

Jadi diri sendiri.
sedang berusaha ke arah itu.
Setiap dai'e punya sentuhan berbeza kan? hati-hati yang disentuh mungkin juga akan merasakan cinta yang berbeza. MashaAllah..
:')

Alhamdulillah. pagi tadi selesai menghabiskan bacaan Quran.
Perasaan itu seperti pertama kali, selepas diri mengenal apa itu tarbiyyah,
ibarat jiwa yang dilahirkan semula, mencari cinta Tuhannya.

Jika kita mahukan kebaikan dan hidayah, Allah akan menghantar hamba-hambaNya untuk membantu kita. Setiap kali itu juga lah sahabat akhawat , tidak jemu menghulur perhatian, dan semangat. Allah telah memilih kita, jika kita masih mahu menolak , apa lagi yang akan tinggal bersisa?

Pernah tak kita mencintai seseorang sepenuh hati, sehingga sanggup memberi apa sahaja kepadanya, tetapi dia tidak mencintai kita, malahan menjauhkan diri dari kita terus?
ya, itulah bagaimana Allah rasakan bila kita mahu menjauhkan diri dari rahmat kasihNya, yang kalau  dihitung, mahu habis seluruh lautan menjadi tinta.

Ukhti fillah tercinta, Syahirah, jazakillah kheir , hanya Allah mampu membalas segala kebaikan yang kamu lontarkan. Maaf atas salah silap diri ini. Pertemuan kita pertama kali seakan membuka kenangan berpuluh tahun lamanya. Kamu sangat istimewa tahu ? ;') syukran atas coretan nasihat kamu.

#Buat diri ini dan si srikandi islam yang kini berada dalam kebisuan yang nyata.


Mahukah kau lihat bertambahnya anak-anak yatim yang membutuhkan sentuhan-sentuhan sang murabbi?
Mahukah kau lihat terbiarnya si miskin yang ternanti-nanti bekalan ruhi dari si kaya yang tak mahu menjalankan tanggungjawabnya?
Sanggupkah kau lihat singa-singa terus-terusan dijinakkan menjadi kijang-kijang pengecut?
Sanggupkah kau lihat anak-anak Palestin tidak punya teman dalam perjuangan mereka?
Sanggup kau sia-siakan perjuangan mereka?
Apakah kau mahu digelar ahli ibadat yang bermain-main?
Atau kau sangka kau sudah punya jawapan di saat kesaksianmu di hadapan Tuhanmu dipersoalkan?


Bangunlah ansarullah.
Bangunlah dan kejarkan gelaran syuhada.


Bangunlah jundullah.
Tidakkah Kau rindukan kekasihMu?
Kejarlah Dia. 
Biar lelah,
Asalkan perjuanganmu menjanjikan pertemuan denganNya.


Bangunlah asadullah.
Darah panas yang mengalir dalam tubuhmu ingin sekali menjadi saksi kemenangan islam dan kesyahidanmu.


Hidupkan hamasah itu kembali.
Kerana Dia menanti di akhir perjuangan lelah ini.


Biar susah dan lelah,
asalkan di penghujung jalan ini Kekasih Hati menanti
agar terubat kerinduan di hati selama ini.


Hati yang ditarbiyyah kadang kadang mudah tersentuh dengan hal hal sesama manusia, sehingga ada yang sampai meninggalkan dakwah. Tetapi ingatlah, kita berdakwah bukan kerana manusia, atau atas suruhan naqibah, tetapi kita berdakwah kerana keredhaan Allah dan cinta pada ummah.. Jika dai'e sendiri tidak mencintai dakwah, bagaimana mungkin dia boleh menyentuh hati hati dengan cinta nya?

Lebih buat diri sendiri.
jika ada yang dapat manfaat darinya,
Alhamdulillah.
semuanya dari Allah.

Semoga ada rezeki bertemu Lailatul Qadr.

senyum segaris.

2 comments:

aku.hamba.abdi said...

ya Allah ukht
saya tersentak bila dia kata ahli ibadah yang main-main




Allah seakan-akan bersuara padaku!

syafiqah.rahmat said...

MashaAllah..kan kan?

moga moga kita bukan antara ahli2 ibadah tersebut.

nauzubillah..

;') teruskan perjuangan!