Tuesday, 3 July 2012

Dakapan Tarbiyyah Bumi Hamka

Bismillah..

Alhamdulillah segala puji hanya untuk Allah, yang meletakkan hambaNya di suatu tempat tanpa sia-sia. Sungguh, tiada tarbiyyah paling sempurna melainkan tarbiyyah terus dariNya.

Hari pertama semalam tiba di indonesia, dijemput oleh akhawat dan acara-acara taaruf, bikin saya makin jatuh cinta dengan orang orang dan kehidupan di sini. Pernah tak rasa hanya dengan sedikit kata-kata namun boleh terus sentap menyentuh di jiwa. Alhamdulillah, bukanlah manusia itu yang menuturkan kata hingga mengesani jiwa, tetapi Allah yang mencampakkan rasa, dan Dia yang memberi kita peluang sekali lagi, untuk menjiwai tarbiyyah itu.

Di sini, saya disedarkan, betapa jika kita sangat merindui perasaan saat pertama kali disentuh tarbiyyah dulu, tinggi hamasahnya, manis qiamulailnya, dan lain lain, ketahuilah yang kamu takkan bisa merasai lagi kemanisan itu, kerana kamu sudah merasakan di saat pertama kali, seperti kita pertama kali makan manisan yang sedap, jika dihidangkan buat kali kedua, walau manisan yang sama, sudah tidak sinonim dengan yg pertama lagi. Apa yg boleh kita lakukan ialah berusaha untuk meningkatkan lagi rasa itu, manis ibadat dan tinggikan momentum iman dari masa ke masa.

SubhanaAllah, terlalu banyak mau dikongsikan, tapi gerombolan kata tidak sempat ku nyanyikan dalam bentuk tulisan, tapi sungguh, insyaAllah, tarbiyyah di sini benar benar mematangkan jiwa, membasahkan hati :')

Hari ini baru lepas dapat pengisian dari akhawat PKS, subhanaAllah alhamdulillah. InsyaAllah ada rezeki saya akan update lagi :')

Doakan kami ye? Seperti mana saya mendoakan kalian. InshaAllah :')
Moga sentiasa dalam lindungan Allah.


"aku mencintaimu, seperti mana Quraisy mencintai Utsman."

- Dalam dakapan Ukhuwwah, m/s 225

SR
Jakarta, Indonesia 03072012

1 comment:

Alyaa Ali said...

semoga dipermudahkan urusanmu di sana. :')

*nak kirim buku tu dari sana boleh? hee