Tuesday, 7 December 2010

New Chapter in a Life Book. -Maal Hijrah-

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ   

In the name of Allah, Most Gracious, Most Merciful 

Alhamdulillah.Alhamdulillah.Alhamdulillah..rasa nya tidak cukup kata kata ini untuk menggambarkan betapa aku bersyukur diberi peluang hidup sehingga ke hari ini. di bumi Beijing ini. bernafas lagi.masih diberi nikmat kelazatan iman. syukur . :)

pernah terbaca status seorang murobbi dari jepun, katanya,

" the leaves were falling...
falling as if from far up
upon the land of gold
this soul was falling..
and yet there was 
Someone whose hand entirely calm
holding up this falling
and the sky that day was brighter than other days
it was autumn, 3 years ago when i was in japan..
and it was the first time i met my love Allah & Islam
so 3 is my true age!!!

what age are you?"


-- aku baru berumur satu tahun. :)

ya,umur ku satu tahun ..macam anak yang baru belajar bertatih, belum pandai berjalan sendiri, belum pandai berbicara, semuanya masih perlu dibimbing oleh orang dewasa.
begitulah hidup ku.

setahun yang lepas, aku baru betul-betul mengenal Pencipta ku..
setahun yang lepas, aku baru betul-betul memahami tujuan penciptaan ku..
setahun yang lepas, aku ibarat 'dilahirkan' semula, seperti bayi yang baru keluar dari perut ibunya..
selama setahun yang lepas, aku bersama-sama 'bayi-bayi' yang lain 'dijaga' dengan rapi oleh naqibah dan murobbi-murobbi..
kami 'disusui' dengan ilmu dari kalam Allah..
kami dibesarkan dengan tarbiyah dari Allah..
kami juga 'dipakaikan' dengan pakaian takwa..
Alhamdulillah..
sehingga kini, kami masih 'dijaga' dengan begitu sekali..
cukup indah ukhuwah ini..
sehingga membuka mata ku betapa luasnya nikmat di bumi Allah ini..
Allah...indah sungguh.. ;')

andai aku jatuh, jangan biar aku tersungkur..
pimpin lah aku, bimbing lah aku..
menuju jalan lurus kepada Allah yang satu.

May Allah grant you with goodness.. ;') insya-Allah..

Awal Muharram. membuka lembaran baru dalam hidup ku..
tarbiyah dzatiyah akan diteruskan sehingga hilangnya jahiliyah dalam hati..
semoga menjadi individu muslim yang berjaya, syafiqah. :)

SALAM MAAL HIJRAH saudara ku sekalian. :)


 

12 comments:

Aina Fadzila said...

Salam Maal Hijrah pka :)

syafiqah.rahmat said...

aina syg! salam maal hijrah jugak ;) smoga tahun ini lebih baik dari yang lepas.insyaAllah.sama2 kita baiki diri ye :)

syafiqah said...

jom same2 berusaha membina diri kita!!! akak yakin pka blh!!!

菲亚德 said...

愿主赐你恩典...今年比往年更好,音沙阿拉

syafiqah.rahmat said...

kak syafiqah : terima ksih kak! insyaAllah .sy msih mencuba lagi.:)

fayyad : terima kasih. :) insyaAllah..ameen2..kamu juga :)

zairah@78 said...

salam...pika...SALAM MAAL HIJRAH....pika sihat??? study camner???...Moga tahun baru ini pika lebih bersemangat tuk study......

syafiqah.rahmat said...

waalaikumussalam kak ayu. ceis.dah jumpa ye blog pka? :P baru ingt nk sembunyi2.ahaha..kantoi la pasni. ish2..susah betul la..;p
hehe..terime ksih ye kak..insyaAllah..amin2..semoga akak bertmbah bhgia dgn family..and bila nk dpt baby lagi? :P

Cidak said...

allah towwil umrik.

zairah@78 said...

haa???....baby?...nanti2 la, tunggu aziq n adif dah sekolah...azam tahun baru ni nak kuruskan bdan n cantikkan umah....hehehe....eh...JULIA anak MAK ENON nikah esok ptg/mlm (10.12.2010) tau tak?? akak x tau la, kalo bleh balik melaka, akak balik la jap ari sabtu....

syafiqah.rahmat said...

cidak . :)

kak ayu : aah,tahu2. :)

na jia said...

ibarat bayi yang baru mahu mula bertatih, andai aku tersadung teman, bantu aku untuk bangun, andai kamu pula tersadung aku pula dengan izin-Nya , akn ku cuba sedaya upaya ku mengangkat dan memapahmu supaya kita bisa sama-sama berdiri di persinggahan ini sblum tiba alam infiniti... ^-^ najah

syafiqah.rahmat said...

wah najah!! ^^ huu..insyaAllah..sama2 kita berdiri teguh di jalan ini. mudahan-an hati hati yg berkumpul ini dan ukhwah yg menyatukan peroleh rahmat dari Tuhan :)