Sunday, 6 February 2011

Kerana jodoh itu rahsia Tuhanku.

love, only for Allah. :)

In the name of Allah, Most Gracious, Most Merciful.. Assalamualaikum warahmatullah kepada anda yang mungkin membaca blog yang tak seberapa ini. ya, saya akui , ilmu saya tidak seberapa kalau hendak menyampaikan ilmu kepada orang lain, apatah lagi dengan menggunakan kalimah asma Allah dan hikmat Rasullullah saw. tapi saya berharap, dengan ruhiyyah yang entah basah atau tandus ini, moga ilmu yang disampaikan melalui setiap post entry, insyaAllah bermanfaat untuk anda semua.


Dr Yusuf Qadrawi pernah berkata, " Manusia, tidak perlu mencari cinta, kerana cinta itu, akan datang mencari kita apabila tiba masanya. " (assif jika ada tersilap,saya dengar dari seorang sahabat) ya,tepat sekali! tajuk kita hari ini ialah " CINTA" . err. abaikan. ( apelah cakap awal-awal kan senang.)


Sebelum tu, izinkan saya berkongsi dua buah kisah cinta, yang saya kira mungkin tidak terkenal seperti kisah Romeo & Juliet, atau Laila Majnun, sekali-kali tidak seperti 梁山伯和祝英台, *sila abaikan sekali lagi* -.-"
**

Lelaki ini adalah IDEOLOG IKHWANUL MUSLIMIN
Orang no 2 yang sangat berpengaruh setelah Hasan AlBanna, pada Harokah itu..

Ia adalah lelaki Sholeh
Dulu ia pernah jatuh cinta pada gadis desanya
Namun gadis desa itu menikah
3 tahun setelah Lelaki ini pergi belajar ke luar negeri untuk Belajar
hal ini membuat ia sedih
namun ia tak mau larut dalam kesedihannya

kisah cintanya ia mulai dari awal lagi.
Ia kemudian jatuh hati pada Wanita Kairo.
Meskipun tidak terlalu cantik,
Ia tertarik pada gelombang unik yang keluar dari sorot mata wanita tesebut.
Tapi pengakuan bahwa gadis tersebut pernah menjalin cinta dengan laki-laki lain,
membuat runtuh cinta lelaki ini
Ia hanya ingin wanita yang benar-benar perawan, baik fisik maupun hatinya
Akhirnya Ia membatalkan menikahi gadis tersebut.
Hal ini membuat Lelaki itu sedih cukup lama….
Sampai kemudian ia putuskan untuk menerima kembali wanita tersebut
Namun apa yang terjadi?? Ditolak.
Inilah yang kemudian membuat lelaki itu menulis roman-roman kesedihannya.
Yang luar biasa adalah, Lelaki Ini sadar dirinya berada dalam alam realitas.
Bukan dalam dunia ideal yang melulu posesif, indah dan ideal.
Kalau cinta tak mau menerimanya, biarlah ia mencari energi lain yang lebih hebat dari cinta. “Allah”,
Energi itulah yang kemudian membawanya ke penjara selama 15 tahun.
Menulis karya monumentalnya Tafsir “Fi Zilaalil Qur’an” (dalam naungan al qur’an).
Dan Syahid di tiang gantungan.
Sendirian!!!
Tidak ada air mata, tidak ada kecupan, tidak ada sentuhan wanita.
Benar-benar sendirian!!

Lelaki ini adalah
SAYYID QUTHB
Lelaki yang Alloh Maha Tahu…
Bahwa dirinya Lebih di HAJATKAN LANGIT…
Daripada wanita bumi….

 **
Lelaki ini adalah Khalifah ke empat, setelah Usman bin Affan…
Dia memandang seorang bocah perempuan
Di pelataran rumah seorang sahabatnya…
‘Aisyah binti Thalhah.
Nama bocah perempuan itu…..
Maka berkelebatlah Kenangan
Tentang sahabatnya itu …
Thalhah

Thalhah lah lelaki yang mengatakan
Pada perang UhudKhudz bidaamii hadzal yauum, hattaa tardhaa…
Ya Allah, ambil darahku hari ini sekehendakMu hingga Engkau ridha.
Tombak, pedang, dan panah yang menyerpih tubuh dibiarkannya, dipeluknya badan sang Nabi seolah tak rela seujung bulu pun terpapas.


Tapi ia juga yang membuat Arsy Alloh bergetar dengan perkataannya
Maka Alloh menurunkan firmanNya kepada Sang Nabi dalam ayat kelima puluh tiga surat Al Ahzab.
Ini di sebabkan ketika Thalhah berbincang dengan ‘Aisyah, isteri sang Nabi, yang masih terhitung sepupunya. Rasulullah datang, dan wajah beliau pias tak suka.


Dengan isyarat, beliau Shallallaahu ‘Alaihi wa Sallam meminta ‘Aisyah masuk ke dalam bilik.
Wajah Thalhah memerah. Ia undur diri bersama gumam dalam hati,
“Beliau melarangku berbincang dengan ‘Aisyah. Tunggu saja, jika beliau telah diwafatkan Allah, takkan kubiarkan orang lain mendahuluiku melamar ‘Aisyah.”
Maka bergetarlah Langit.

Dan apabila kalian meminta suatu hajat kepada isteri Nabi itu, maka mintalah pada mereka dari balik hijab. Demikian itu lebih suci bagi hati kalian dan hati mereka. Kalian tiada boleh menyakiti Rasulullah dan tidak boleh menikahi isteri-isterinya sesudah wafatnya selama-lamanya.
(QS Al Azhab 53)


Ketika ayat itu dibacakan padanya, Thalhah menangis.Ia lalu memerdekakan budaknya, menyumbangkan kesepuluh untanya untuk jalan Allah, dan menunaikan haji dengan berjalan kaki sebagai taubat dari ucapannya.
Kelak, tetap dengan penuh cinta dinamainya putri kecil yang disayanginya dengan asma ‘Aisyah.
‘Aisyah binti Thalhah.
Wanita jelita yang kelak menjadi permata zamannya dengan kecantikan, kecerdasan, dan kecemerlangannya.
Persis seperti ‘Aisyah binti Abu Bakr yang pernah dicintai Thalhah..
**
MasyaAllah, hebat sungguh keazaman dan iman mereka. Lihat bagaimana manusia akhir ini , apabila ditolak cintanya, terus mahu mengugut ingin mengakhiri nyawa sang penolak cintanya itu. heh, sedangkan nyawa itu bukan miliknya, hanya lah milik Allah,Pemilik seluruh alam. Dasar
*kesan baca berita yang berlaku di Malaysia.sadis sungguh.*

pinjam kata-kata dari Dr Cinta,post : Surat untuk kamu yang tidak aku ketahui siapa
"Aku tidak tahu; sama ada bakal zaujku yakni kamu ini apakah aku kenal atau pun tidak. Siapa pun kamu aku terima seadanya, cuma aku mohon semoga kamu punya iman dan agama untuk membimbingku suatu hari nanti apabila tiba masanya saat kita dipertemukan Allah. Maafkan segala keterlanjuranku sepanjang hayatku sebelum kita dipertemukan; iaitu saat ini. "

Sungguh, dulu memang aku pernah mengungkapkan cinta pada seseorang,
Sungguh, betapa aku pernah menyayangi seseorang,
walau saat itu aku belum benar-benar mengetahui apakah makna "cinta" itu sendiri.
tetapi Allah, Kau lebih mengetahui cinta hati ini siapa yang lebih layak memiliki,
tidak lain hanya lah Engkau, Ya Khabir.
Engkau memberikan aku kekuatan untuk melepaskan, walau di saat aku terasa sungguh lemah sekali, Engkau hadir menenangkan dalam kalam Mu.
Alhamdulillah, syukur ya Allah, hati ini kembali pulih, walau mungkin tidak sempurna lagi, kesan calar robekan itu nyata kelihatan, tetapi percayalah, wallahi, dengan hati ini lah aku mula mengenali cahaya, yang bakal membawa aku mendekati Al A'zhim..

Maafkan aku wahai bakal zaujku, andai hati ini bukan engkau yang pertama memilikinya,
maafkan aku, andai saat kita dipertemukan, engkau melihat diriku yang masih pincang dalam kelakuan mahupun akhlak.kerana aku juga masih dalam proses mengenali diri sendiri.
Doa ku agar diri mu, yang entah siapa tidak aku ketahui, tunjukilah aku jalan mendekatiNya, cinta yang paling agung.
 
Jika tiada jodoh kita di dunia,
atau mungkin andai aku 'pergi' dahulu menemui Nya,
semoga bertemu kita di syurga nanti, insya-Allah. ;')

p/s : ini bukan ditujukan untuk siapa-siapa ye. sy belum nak kawin.jangan memandai nak padankan. (~_~) 

11 comments:

ibu hidayahamin said...

Assalammualaikum... Indah ayatnya... suka...

ana_liyana said...

Salam kak fiqa..hehe~ nice entry lah! suka3...ngee~ :)

ana_liyana said...
This comment has been removed by the author.
syafiqah.rahmat said...

ibu hidayahamin : jzkillah kheir akak :) ilham Allah kak :)

syafiqah.rahmat said...

waalaikumussalam liyana :) terimaksih syg :) selalu je bgi support kat akak kan? akak hargai sgtttt3 tau :') demi Allah, hrap ukhwah kte kekal sampai syurga. insyaAllah :)

Husna said...

assalam akak piqa, Allah tersentuh husna baca entry ni :)

syafiqah.rahmat said...

Waalaikumussalam warahmatullah husna :)hee.semoga ada yang bermanfaat dik. kalau rasa ade elemen jiwang kat situ. er. abaikan je lah ye. ;p

Anonymous said...

pka, ak rindu kau.
:(
-amal

syafiqah.rahmat said...

amal! aku rindu kau jugak! cepat cepat lah balik sini. hukhuk :(

aPpLePiE said...

assalamualaikum syafiqa.
mohon izin share kedua kisah di blog ana. boleh? :)

syafiqah.rahmat said...

Waalaikumussalam ukhti..
sila2.. :) jzkillah kheir.. :) moga ada yg bermanfaat utk semua :)