Saturday 4 September 2010

ROSAK FITRAH MAKA ROSAKLAH AGAMA

Fitrah itu ibarat tanah. Jiwa ibarat pokok yang tumbuh
di atasnya. Kalau fitrah itu suci dan bersih, jiwa akan
hidup. Kalau ia kotor dan tercemar, jiwa akan luntur dan mati. Jiwa tidak dapat hidup di atas fitrah yang kotor dan
tercemar.

Kita dibekalkan oleh Tuhan dengan fitrah yang suci dan
murni. Supaya di atas fitrah yang suci dan murni itu, jiwa kita
dapat hidup subur. Sucinya fitrah kita itu kerana adanya rasa
bertuhan. Ditanam rasa bertuhan itu ke dalam fitrah kita di alam
roh lagi manakala Tuhan bertanya kepada sekalian para roh:
“Alastu birabbikum”. Bukankah Aku Tuhan kamu? Para roh
serentak menjawab: “Bala syahidna”. Bahkan, kami naik saksi.
Firman-Nya:

Maksudnya: “Dan Allah mengambil kesaksian terhadap
roh mereka (seraya berfirman): ‘Bukankah Aku Tuhan
kamu?’ Mereka menjawab: ‘Bahkan, kami naik saksi’.”
(Surah al-A’raf: 172)

Akan tetapi fitrah manusia tidak semestinya kekal suci dan
bersih. Dia boleh dikotori dan dicemari oleh dunia. Apabila fitrah
itrah itu ibarat tanah. Jiwa ibarat pokok yang tumbuh
di atasnya. Kalau fitrah itu suci dan bersih, jiwa akan
hidup. Kalau ia kotor dan tercemar, jiwa akan luntur
dipengaruhi oleh dunia, dia akan rosak dan tercemar. Lebih-lebih
lagilah kalau dunia sudah masuk dan tersemat di dalam hati
sanubari.

Apabila fitrah telah dirosakkan oleh dunia, dia akan jauh dari
Tuhan. Lama kelamaan, dia akan lupakan Tuhan. Orang yang
sudah rosak fitrahnya ialah orang yang sudah lupa dan kehilangan
Tuhan. Tempat Tuhan diganti dengan dunia. Tidak akan
berkumpul rasa bertuhan dan rasa cinta dunia dalam fitrah
manusia pada masa yang sama. Kalau datang satu, yang satu
lagi akan lenyap. Begitu juga sebaliknya. Tuhan tidak jadikan
dua hati dalam diri anak Adam. Hati itu, sama ada dia cinta Tuhan
atau dia cinta dunia. Dia tidak boleh mencintai kedua-duanya
pada satu masa.

Jiwa itu raja dalam diri. Dia akan lemah dan mati, sekiranya
fitrah rosak. Bila jiwa sudah lemah atau mati, dia tidak akan dapat
berfungsi dan berperanan lagi. Dia seperti raja yang gering atau
sudah mangkat. Tidak boleh lagi memerintah dalam kerajaan diri.
Akan timbul vakum dalam pemerintahan. Akan terjadi rebutan
kuasa.

Yang pertama yang akan menuntut kebebasan ialah nafsu.
Bila fitrah sudah dirasuk oleh dunia, nafsu bertambah kuat dan
terangsang. Nafsu tidak suka dikongkong. Nafsu suka bebas
mengikut apa sahaja kehendak dan kemahuannya. Nafsu akan
mengambil alih tampuk pemerintahan. Tidak ada siapa lagi yang
akan dapat menahan, mengekang dan mengawalnya. Dia seperti
beraja di mata dan bersultan di hati.
Akal pula akan terumbang-ambing. Dia seperti kehilangan
tuan. Kalau dahulu dia mengikut arahan jiwa tetapi sekarang
dia ditakluk dan dijajah oleh nafsu. Maka akal pun bekerja untuk
nafsu. Makin bijak akal, makin terserlah kejahatan nafsu.
Nafsu juga, kerana sifatnya yang jahat dan rakus itu tidak
pernah puas mengejar dan memburu dunia. Dia berebut-rebut,
menekan dan menindas untuk mendapatkan sebanyak mungkin
dunia ini. Dia tidak ubah seperti anjing yang merebut-rebut dan
mengkeronyok bangkai.

Jiwa yang mati ibarat pokok yang sudah tumbang dan reput.
Disebabkan sifat nafsu yang jahat dan rakus ini, maka akan
tumbuh pada jiwa atau hati yang mati itu berbagai-bagai penyakit
seperti cendawan atau kulat yang tumbuh pada kayu yang reput.
Penyakit-penyakit ini ialah sifat-sifat keji atau mazmumah seperti
sombong, angkuh, ego, hasad dengki, panas baran, tamak haloba,
pemarah, pendendam, bakhil dan berbagai-bagai lagi. Nafsu yang
jahat akan menyuburkan sifat-sifat mazmumah.

Penyakit-penyakit hati inilah punca segala kesusahan, kesengsaraan
dan penderitaan manusia. Ia punca manusia bergaduh,
berkelahi dan berkrisis. Ia punca manusia hilang perpaduan
dan berpecah-belah. Ia memusnahkan ukhuwah dan
kasih sayang. Ia mendorong manusia melakukan jenayah dan
kezaliman. Akhirnya manusia menjadi jahat, zalim dan tidak
berperikemanusiaan. Mereka bunuh membunuh dan berperang
sesama sendiri.

Yang bergaduh dan berperang itu sebenarnya bukan tangan
dan kaki manusia. Yang bergaduh dan berperang itu ialah
penyakit-penyakit dan sifat-sifat mazmumah yang tumbuh dan
bersarang di hati-hati manusia. Sombong orang ini bergaduh
dengan panas baran orang itu. Bakhil orang ini bertembung
dengan hasad dengki orang itu dan seterusnya.
Maka huru-haralah hidup manusia. Masyarakat manusia dipenuhi
dengan kekejaman, penindasan, penzaliman, rompakan,
rogol, zina, arak, dadah, judi, krisis, pergaduhan, peperangan
dan bunuh membunuh. Manusia menjadi cemas dan hidup
dalam ketakutan dan kebimbangan. Hidup manusia tidak
selamat. Hidup di dunia dirasakan seperti dalam neraka.
Inilah akibatnya kalau kesucian fitrah tidak dijaga. Inilah
kesannya kalau fitrah dibiarkan tercemar dan dikotori oleh dunia.
Islam itu agama fitrah. Maksudnya bukan sahaja Islam itu
memenuhi segala kehendak dan tuntutan fitrah manusia dan
bukan sahaja segala hukum hakam dalam agama Islam itu sesuai
dengan kehendak dan tuntutan fitrah manusia, tetapi juga Islam
menuntut supaya kesucian fitrah itu sentiasa dijaga dan dipelihara.
Kalau kesucian fitrah itu dicemari dan fitrah itu dirosakkan,
maka kita akan dapati sukar untuk berpegang kepada Islam.
Rosak fitrah maka rosaklah Islam kita. Kita tidak akan dapat
mengikuti lunas-lunas Islam, lebih-lebih lagi untuk rasa bertuhan,
rasa kehambaan dan untuk mengamal dan menghayatinya lahir
dan batin. Kita akan tersimpang daripada Islam. Jiwa kita akan
mati dan nafsu kita akan bermaharajalela. Nafsu kitalah yang
akan kita turutkan.

Kalau inilah keadaan yang melanda umat manusia masa kini,
apakah yang harus kita buat? Apakah jalan keluar yang terbuka
untuk kita? Tidak lain tidak bukan, kita terpaksa kembali kepada
Tuhan. Mahu tidak mahu, kita terpaksa tanam semula rasa
bertuhan dalam hati-hati kita. Kita terpaksa buang jauh-jauh cinta
dunia yang bersarang dan mencengkam hati-hati kita itu. Kita
mesti gantikan cinta dunia kita itu dengan cinta Akhirat.
Tuhan dan rasa bertuhan, rasa kehambaan dan cinta akhirat
inilah yang akan membantu kita memperbaiki diri. Rasa-rasa
inilah yang akan membantu kita bermujahadah melawan hawa
nafsu. Rasa-rasa inilah yang akan membantu kita membuang
sifat-sifat mazmumah dari hati. Rasa-rasa inilah yang akan
membantu kita menghias hati kita dengan sifat-sifat mahmudah
yang terpuji. Bila ini dapat kita lakukan secara istiqomah, maka
lama kelamaan hati kita dari hari ke hari akan menjadi bertambah
bersih. Fitrah kita akan kembali kepada keadaan asal semulajadinya
yang suci dan murni.

Di atas fitrah yang suci dan murni inilah, jiwa kita akan
kembali hidup dan subur. Dia akan kembali berfungsi dan
berperanan sebagai raja dan pemerintah dalam diri. Jiwa yang
hidup akan terangsang dengan Tuhan dan hari akhirat. Bila jiwa
sudah rasa bertuhan, dia seolah-olah mendapat kekuatan dari
Tuhan untuk mengawal dan mengekang nafsunya.
Nafsu tidak takut dengan kita. Kalau kita hendak didik nafsu
atas usaha kita sendiri, nafsu akan ketawakan kita. Nafsu hanya
takut dengan Tuhan. Oleh itu, untuk mendidik nafsu, kita
terpaksa bersandar dengan Tuhan. Kita kena dapat kekuatan dari
Tuhan. Kita kena rasa bertuhan. Pernah apabila Tuhan bertanya
kepada nafsu tentang keberadaannya, nafsu menjawab kepada
Tuhan “engkau, engkau, aku aku” hingga Tuhan rejam nafsu
selama seribu tahun dalam neraka. Dengan Tuhan pun nafsu
angkuh. Inikan pula dengan kita.

Setiap bayi dilahirkan dengan fitrah yang suci dan murni ini.
Jangan dicemar atau dikotori fitrah ini. Kalau dicemar atau
dikotori, akibatnya manusia akan kehilangan Tuhan. Manusia
akan rosak keinsanannya. Jiwa manusia akan mati. Nafsunya
akan bermaharajalela dan hatinya akan binasa. Dia akan menjadi
haiwan yang bertopengkan manusia. Rosak fitrah, maka rosaklah
agama.

Penyakit-penyakit hati inilah punca segala kesusahan, kesengsaraan
dan penderitaan manusia. Ia punca manusia bergaduh, berkelahi dan
berkrisis. Yang bergaduh dan berperang itu sebenarnya bukan tangan
dan kaki manusia. Yang bergaduh dan berperang itu ialah penyakitpenyakit
dan sifat-sifat mazmumah yang tumbuh dan bersarang di
hati-hati manusia.



perkongsian dari : En. Suhaimi Abdul Rahim

semoga sama sama kita dapat mengambil iktibar dan pengetahuan tentangnya ..

No comments: